Analizuąc takie pytanie trzeba by porównać bardzo wiele czynników począwszy od zasobności portfela klienta, a skończywszy na sensie takiego posunięcia. To bardzo trudne zadanie gdyż dla jednego człowieka 100 złoty to dużo, zaś dla drugiego tyle co nic. Nie mniej jednak to pytanie stawia sobie spore grono naszych klientów i dlatego postanowiliśmy nie udzielać rady ale naświetlić kilka aspektów, które być może ułatwią wybór.
Aby podjąć jaką kolwiek decyzję musimy mieć wybór. Najogólniej mówiąc na rynku dostępne są trzy rodzaje tego podzespołu. Pierwszy z nich satanowi nasza własna uszkodzona głowica, drugi to głowica zdemontowana z innego auta i trzeci to zupełnie nowa fabrycznie głwica. Zanim podejmiemy decyzję zobaczmy jakie są wady i zalety poszczególnych propozycji.
Nasza głowica - Głowica uszkodzona, która wymaga kompleksowej naprawy w specjalistycznym zakładzie. W wyniku takiej naprawy uzyskamy sprawny podzespół, który soimi parametrami nie powinien ustępować głowicy nowej. Cena takiej naprawy powinna być konkurencyjna w stosunku do zakupu nowej.
Używana głowica - Głowica, o której tak naprawdę nic nie wiadomo. Głowica, która wymaga kontroli począwszy od stanu płaszcza wodnego jak i płaszczyzny, a skończywszy na obróbce zaworów i kontroli linii wałka. Głowica, którą nam proponują zawsze została z jakiegoś powodu zdemontowana. Najczęściej z tego, że jest w jakimś stopniu niesprawna. Decydując się na taki zakup ponosimy koszta zakupu samej głowicy jak i ewentualne późniejsze koszty naprawy. W praktyce bardzo często się okazuje, że nabywca zakupuje głowice w gorszym stanie niż ma swoją.
Głowica nowa - Co tu dużo pisać poprostu głowica fabrycznie nowa. Jej minus to to,że jest to sam korpus i trzeba ją uzbroić w osprzęt. Najczęściej kupuje się nowe zawory i popychacze co zdecydowanie podnosi koszty. Wałek o ile nie jest uszkodzony nie jest wymieniany. Koszt takiej głowicy jest uzależnony od tego jakie jest zapotrzebowanie na tego typu głowice. W praktyce oznacza to, że głowice do popularnych samochodów mają ceny niższe od tych rzadszych marek. Niektóre typy głowic, ze względu na małe zapotrzebowanie dostępne są tylko w serwisach na zamówienie.
Analizując jaki wariant jest dla nas najlepszy trzeba wziąść pod uwagę zakres uszkodznia własnej głowicy i koszt jej ewentualnego naprawienia. Można zaryzykować stwierdzenie, że koszt przywrócenia sprawności korpusu (oczywiście jeżeli sie ona do tego nadaje) jest porównywalny z zakupem głowicy używanej, którą trzeba także skontrolować i ewnetualnie przygotować do założenia na silnik. Oczywiście jest to zależne od typu silnika i dostępności tego typu głowic.
Najlepszym wyjściem, które zawse polecamy naszym klientom jest wycena naprawy uszkodzonej głowicy. W ten sposób uzyskują podstawową informację w jakich granicach mogą szukać rozwiązań. Jeżeli uda im się zakupić dobrą głowicę używaną taniej to są zadowoleni. Czasami koszt naprawy i trudność pozyskania głowicy używanej sprawiają, że klient decyduje się na zakup głowicy nowej jeżeli koszty nie są przerażająco wyższe. Zawsze służymy radą i pomocą w wyborze rozwiązania, które zadowoli naszego klienta.
|