Głowica to element silnika, który zamyka przestrzeń roboczą nad blokiem cylindrowym. Głowica może być wykonana z żeliwa lub ze stopu lekkiego aluminium. Rozróżniamy głowice chłodzone cieczą lub powietrzem. Większość samochodów jest obecnie chłodzona cieczą, natomiast powietrzem chłodzone są starsze konstrukcje samochodów osobowych i maszyn przemysłowych. Pod względem przeznaczenia głowice można podzielić na głowice stosowane do silników dwusuwowych i czterosuwowych, górno i dolnozaworowych, z zapłonem iskrowym i samoczynnym. W głowicy umieszczone są zawory dolotowe i zawory wylotowe, a ponadto wyposażone one są w kanały dolotowe, którymi świeży ładunek dopływa do cylindrów oraz kanały wylotowe, którymi wylatują spaliny. W silnikach o zapłonie iskrowym umieszczone są w głowicy świece zapłonowe, a w silniku z o zapłonie samoczynnym umieszczone są wtryskiwacze oraz świece żarowe. W większości silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym głowice wyposażone są w komory spalania.
|
Głowica to najważniejszy element silnika, który odpowiada za jego poprawną pracę. Złożoność budowy tego podzespołu sprawia, że może on podlegać uszkodzeniom w różnym zakresie. Mogą to być uszkodzenia mechaniczne ( tak się dzieje na przykład w wyniku pęknięcia paska rozrządu ), uszkodzenia szczelności płaszcza wodnego ( powstałe na skutek przegrzania głowicy ) lub wypracowane 'naturalne' ( zużycie się niektórych elementów, których np: żywotność spada wraz z eksploatacją ).
|