|
Proces naprawy głowic silnikowych w naszym zakładzie
|
Na tym etapie posiadamy już pospawany korpus głowicy, który nie wykazuje nieszczelności płaszcza wodnego. W korpusie w miejscach spawanych osadzono surowe gniazda i jeżeli zachodzi taka potrzeba wymieniono uszkodzone gniazda na nowe.
Dalsza część naprawy to mechaniczna obróbka korpusu głowicy. W tej cześci wykonujemy szereg czynności przywracających głowicy jej główne zadanie związane z poprawnym działaniem od strony mechanicznej. Wykonujemy obróbkę gniazd, płaszczyznę głowicy, jeżeli jest konieczne to korygujemy osiowośći linii wałka oraz inne czynności z zakresu ślusarstwa. |
Inne naprawy mechaniczne w korpusie
|
|
|
Obróbka gniazd zaworowych
W dalszym etapie prac nad głowicą frezujemy gniazda zaworowe posadawiając zawory na odpowiedniej głębokości. Jeżeli z jakiegoś powodu obróbka starego gniazda jest niemożliwa (np: za niskie lub podczas frezowania uwidoczni się wada) to gniazdo takie jest usuwane, a na jego miejsce dotaczane nowe. Problem ten znika kiedy wymieniany jest komplet gniazd. |
|
|
|
Wykonanie osiowości linii wałka/ów
Jeżeli wałek obraca się luźno palcami to oznacza, że jego osiowość jest zachowana. Jeżeli zaś są problemy z jego obróceniem to zapewne wymaga korekty i trzeba ją poprawić, aby wałek nie pracował wygięty, co w konsekwencji może doprowadzić do jego pęknięcia. Aby wykonać osiowość linni wałka należy wpierw wyrównać płaszczyznę korpusu w której jest posadowiony wałek. |
|
|
|
Inne naprawy korpusu
W trakcie naprawy wykonuje się jeszcze szerg mniej ważnych czynności, które są zależne od zużycia lub uszkodzenia głowicy. Przykładowo poprawia się przylgnie pod wtryskiwacze lub naprawia uszkodzone gwinty, lub usuwa urwane szpilki itp. Dopiero tak przygotowany korpus głowicy możemy uznać za naprawiony. |
|
|
|
Szlifowanie płaszczyzny głowicy
Po osadzeniu gniazd, komór wirowych i ewentualnym wykoaniu linii wałka przyszedł czas na wykonanie płaszczyzny głowicy. Czynność ta kończy naprawę korpusu głowicy i gwarantuje nam, że głowica będzie równo dolegała do kadłuba silnika. |
|
|
|
Końcowe mycie głowicy
Wbrew pozorom to najważniejsza czynność przy naprawie. Podczas wszystkich etapów powstaje cała masa mniejszych lub większych wiórków, które wpadają do środka głowicy. Jeżeli pozostawimy je w głowicy to mogą one doprowadzić do zniszczenia pompy wody, zapchania chłodnicy lub uszkodzenia termostatu, dlatego głowica jest dokładnie wydmuchiwana, płukana i myta tak aby usunąć je z środka. |
|
|
|
Uzbrojenie głowicy
Kiedy głowica wyschnie to możemy zabrać się za jej uzbrajanie we wszystkie elementy. Dokładnie myjemy wszystkie elementy, montujemy uszczelniacze zaworów i składamy głowice. Niektóre typy głowic wymagają regulacji luzów zaworowych, gdyż posiadają regulację mechaniczną. Wszystkie elementy są składane na olej techniczny, a wałek na specialny olej do rozrządów. |
|
|
|
Wydanie naprawionej głowicy
Uzbrojona głowica jest szczelnie zawijana w folię, aby przypadkowo nie dostały się żadne zanieczyszczenia. Jeżeli głowica jest wysyłana to pakujemy ją do kartonu zabezpieczając jednocześnie przed możliwością przypadkowego uszkodzenie. Następnie paczka jest przekazana kurierowi i po otrzymaniu numeru listu przewozowego przekazujemy go klientowi. |
|